白狸の考現家 +図書

40手前で「読書」に目覚めた遅口です。知が凝縮された「宝物」。気付くのが遅すぎました・・・

Shelley Tea Ware Patterns

 

Shelley Tea Ware Patterns (Schiffer Book for Collectors)

Shelley Tea Ware Patterns (Schiffer Book for Collectors)

 

 This encyclopedic reference presents thousands of tea ware patterns produced by Shelley Pottery*TM and its predecessors, Wileman & Company*TM and Foley China*TM, of Staffordshire, England, from the 1860s through 1966. Arranged by pattern number, thorough listings include the color variations, back stamps, and the numerous body shapes on which the patterns appear. Over 760 beautiful color photographs display Shelley*TM porcelain tea wares. A bibliography, index, and current market values in the captions complete this valuable guide. About the Author: Sheryl Burdess is an acknowledged authority on Shelley China*TM, which she has been collecting and researching for many years. She lives in Norfolk, England.

tamatsubaki.shop-pro.jp

世界で高級窯として名を馳せた英国生まれのシェリー。
その上品で優雅な食器は、現在でも多くのコレクターを魅了し続けています。
本書では、その厖大なデザインの数々をリスト形式で網羅し、随所に該当するパターンを写真で収載。
また巻頭にはシェイプについての細かな解説を図版付で収載。
ややテキストが多いものの、コレクターには必携の一冊。オールカラー。
若干のヤケが見られますが、本文ページは問題なくご覧いただける状態です。大型本。

┣■ネットオークション【メルカリ】にて『シェリー Shelley』というティーカップに出会います。東日本大震災でクラックが入ってしまったものの、その数奇な経緯と可憐な姿に魅せられ・強い興味を抱いて本書を探り当てました。表紙絵にあるように膨大なパターン:絵柄が存在してました。(^o^;) 何はともあれ、相場よりお安く出品されていた物を4客ほど実際に購入してみた次第です。

┗■結論から言うと、実際に手に取ってみて・無骨でガサツでもある私には似つかわしくない食器だと感じました。残念ながら相性は想った以上に良くなかったようです。しかしこれだけのパターンが存在するという洋食器の広い世界観を学び知れたことを良い経験だったと思います。この『シェリー Shelley』を通じて和洋それぞれの食器を改めて見直す機会が得られましたので。(^_^) 女性には確かに受け入れられるものはありますね。

f:id:jnsk_jojo:20171115120909j:plain